Fyn Rundt På Tomlen
I april sendte vi eleverne fra Brenderup Fyn Rundt på Tomlen. Med Danmarkskanonen i baglommen skulle de blaffe rundt over et døgn og undersøge, hvor de danske værdier egentlig manifesterer sig derude i vejkanten. Reglerne var, at de ikke måtte betale for hverken transport eller husly, og undervejs skulle de besøge destinationer og løse opgaver, som kunne få dem tættere på hyggen, tilliden, frisind, velfærdssamfundet og foreningslivet. Værdierne fra den såkaldte Danmarkskanon.
Eleverne mødte Polle fra Snave, spiste brunsviger i Fåborg, spillede bingo i Vollsmose og overnattede på Torbens bondegård. Og selvom flere elever tvivlede på at blafferturen ville lykkes, stod det klart ved hjemkomsten: tilliden og gæstfriheden er derude!
Fokus på tillid
På baggrund af elevernes blaffererfaringer inviterede vi i samarbejde med Skaberiet fem politikere til en nuanceret debat om danskhed og tillid. Formålet var at præsentere elevernes møde med de gæstfrie og åbensindede danskere i blafferbilerne sat overfor et billede af danskerne som fremmedfjendske og lukkede, som vi ofte møder i medierne og i politiske debatter.
“Stoler du på mig?” – var spørgsmålet til de ankommende gæster og politikere, inden de med bind for øjnene blev ført ind til valgdebatten. Aftenen bød på højskolesang, blafferhistorier og i pausen serverede eleverne hjemmelavede samosa og rød grød med fløde. Karsten Hønge (SF), Camilla Hersom (RV), Alex Ahrendtsen (DF), Stine Helles (Å) og Roya Moore (K) gav deres bud på, hvad der skal binde os sammen som danskere, og hvad man fra politisk side kan gøre i fremtiden for at fastholde tilliden i det danske samfund.
Det var en spændende øvelse at styre en dialog på et meget abstrakt niveau, da vi tillod os at stille spørgsmål ind til 1) det flyvske begreb danskhed og ud fra vores positive erfaringer 2) hvordan vi kan bygge fremtidens Danmark på det potentiale af velvilje vi mødte i Vejkantsdanmark.
TV2 Fyn var også på besøg både under forberedelserne og til valgdebatten, du kan se udsendelserne her og her.
Tak for støtten til projektet fra Folkeoplysningspuljen fra FFD / Højskoleforeningen.

