I gennem de sidste måneder har Blaffernationen og Roskilde Festival Højskole haft to sideløbende undervisningsprojekter kørende. Det ene om at bygge infrastruktur ved danske småøers havne for at opfordre folk til tomle rundt i sommerlandet og konkret besøge de smukke danske småøer. Det andet projekt handlede om at undersøge, hvordan blafferi kunne bruges som case til at tematisere dialog og samtaler mellem fremmede i en anden kontekst end i blafferbilerne.
Kunstneriske blafferskulpturer ved danske:
Designholdet fik til opgave at bygge infrastruktur som på en kantet måde skulle synliggøre muligheden for at tomlen også er en både sjovt og klimavenlig måde at rejse rundt i Danmarkpå. Eleverne udvalgte i hold forskellige locations ved forskellige småøer på Sjælland og så tog vi på besigtigelse for at undersøge stederne. Hvad sker på stedet, hvor kommer bilerne, hvad laver folk der og efterfølgende lavpraktisk vurdere, hvor der kunne opstilles en kunstskulptur, som var et oplagt blafferstoppested. Det kom der 3 installationer, skulpturer eller rum ud af, som man kan læse mere om på projektsiden her
Blafferi og blafferbilerne som laboratorium for samtale og dialog:
Til et grundlovsdagsarrangement på skolen satte vi fokus på samtale og hvordan rum faciliterer samtale. Vi brugte blafferbilerne som case, da samtalen flyder i dette rum. Der er nysgerrighed, der er ligeværd, der er naturlig fremdrift. Vi afprøvede forskellige samtaleformater under workshoppen baseret på erfaringer med blafferi og derefter byggede eleverne forskellige konstruktioner, som skulle facilitere samtaler mellem fremmede. Helt konkret fungerede konstruktionerne som steder for refleksion efter oplevelsen af den kunstudstilling, der var fernisering for Roskilde Festival Højskole på Grundlovsdag i 2021. Herunder er der lidt forskellige billeder af skulpturerne, men der kan findes flere på projektsiden her.
Mange tak for støtten til projektet fra FFDs Folkeoplysningspulje