Sidder her fredag og skal nedfælde ugens oplevelser, hvor jeg kører efter en nyopfunden R-model: Resumé af ugens bedrifter, Refleksion som er indsigter, påfund og historier fra ugen samt indirekte fordele ved at vælge noget andet end bilen og Resultat, som er en oversigt over forbrugt og sparet CO2.

Forkortelser: TS = Thorupstrand. VT = Vester Thorup. Klim = Børnehave. Thy = Landsbyen Bjerget, hvor jeg har kontor.

Resumé:

Mandag: Cyklede jeg direkte fra TS til Thy (Cykel: 26 km): Antal CO2-neutrale km: 26
Tirsdag: Cyklede jeg min datter til Klim og bagefter til VT, da vestervinden var for krads (11 s/m lige i ansigtet), hvor jeg blaffede de sidste 10 km fra VT til Thy. (Cykel: 16 km (TS – Klim (8 km), Klim – VT (4 km), VT – TS (4 km)) + (Blaf: 20 km frem og tilbage ml VT – Thy): Antal CO2-neutrale km: 36
Onsdag: Kørte Molly i børnehave i bil alene, men cyklede efterfølgende fra TS – Thy (Cykel: 26 km + bil: 15 km): Antal CO2-neutrale km: 26
Torsdag: Cyklede jeg min datter fra TS til Klim og hentede igen på cykel. Her arbejdede jeg hjemmefra, da jeg havde huset for mig selv og da jeg skulle hente min datter tidligt i børnehaven (Cykel: 30 km): Antal CO2-neutrale km: 30
Fredag: Blaffede på arbejde. Fra TS til VT med Ib (billede øverst i indlæg), som næsten er min nabo. Hun skulle hente morgenbrød i Dagli Brugsen i VT. Derefter med firmabil fra VT til Thy. Tid i alt: Start 8.08. Ankomst Thy: 8.38. Fik lift fra Thy til VT af par, som var i sommerhus i Lønstrup ved Hjørring, som havde haft cyklerne med og været på tur omkring Lodbjerg Fyr og i Agger-egnen i Sydthy. Fra VT til TS var der er en sommerhusejer, der kørte mig til døren. Antal CO2-neutrale km: 26

Ugens samlede antal CO2-neutrale km: 144 km
CO2 sparet: 
Hvem kan hjælpe med metode til udregning?
Benzinpenge sparet: Ja hvad koster det egentlig? Pr km inkl slid osv.  Er der nogen, der har tips til at udregne, hvor meget jeg har sparet.

Refleksion:

Min motivation for at cykle var ret voldsom i starten af ugen, da jeg lige havde haft den lange ferie. Så både mit hoved og krop skulle i gang igen. Der var opstartsenergi, men på andendagen var benene allerede lidt tunge. Så på nær én dag, så har jeg cyklet min datter i børnehave hver dag. Det skal siger, at hun er på deltid, så hun er kun i børnehave tirsdag, onsdag og torsdag. Så mandag (hvor hun ikke var i børnehave) cyklede jeg fra Thorupstrand direkte på arbejde i Thy. 
Den ene dag var min ben så tunge i strid modvind, så jeg stillede cyklen i VT efter jeg havde afleveret Molly og tog tomlen videre derfra (billede th fra VT, hvor jeg blaffede fra). Jeg endte med at komme op med en 85-årig gammel dame fra landsbyen Vust, som ligger på halvvejen mellem VT og arbejdet. Hun skulle kun til Vust, men tilbød mig at køre mig helt til Thy Natur og Eventcenter, da jeg åbenbart ikke var helt uudholdelig at snakke med. Hun var desuden interesseret i det nye, der var sket på Thy Natur og Eventcenter, da stedet førend var Bjerget Efterskole, som lukkede i sommeren 2020. Man kan sige, at dette tilbud fra damen og min beslutning om at tage med teknisk set var en ekstra CO2-udleder, da hun jo kørte mere end hun egentlig skulle. 13 km i alt, da der er 6,5 km mellem Vust og arbejdet i Thy. Jeg overvejede efterfølgende, at jeg jo måske burde have takket pænt nej tak, da én af pointerne jo er at hoppe ind i de biler, der allerede kører, da det er derfor at rejseformen er næsten 100% CO2-neutral (grunden til, at jeg tænker, at den ikke er helt 100% er, at jeg jo vejer 80-85 kg, så bilen bruger mere benzin ift., hvis hun var alene). Men socialt set ville det måske være uhøfligt at takke nej til et fint tilbud. Hun havde tid og jeg ville jo også gerne frem på arbejde, men jeg kunne bare have stået af i Vust og fået et lift mere med folk, som kørte de 6,5 km videre til Bjerget. Og samtalen var jo også god. Hun havde fx selv blaffet Danmark tynd i sin ungdom og det delte hun sjove histoirer med.
Ib fra TS samlede mig kun op, fordi han kendte mig. Jeg kiggede mig lige an, og så at det var mig. Det har vi før snakket om, og det synes jeg faktisk er et fint argument ift. at ved samkøre (spontan eller organiseret) i landsbyer, da det jo oftest er folk man kender fra et eller andet sted, og hvis ikke man kender folk direkte, så er man nok meget tæt på at gøre det i et andet led. Ikke fordi jeg siger, at man ikke skal samle fremmede op, men det kan være et godt argument til kommuner og forældre rundt omkring ift. også at få og give de yngre lov til at gøre det.

Resultat: Indirekte værdier

Mere energi: Jeg kan allerede mærke, at jeg har meget mere energi og overskud i hverdagen bare efter én uge. Det er ret så vildt faktisk.

Vilje til reparation af cykel: Jeg kan også mærke, at jeg får lyst til at fixe og vedligeholde min cykel noget mere.  Fik fx puttet olie på min kæde, som var semirusten. Det fik jeg af min udlejer på Strandgaarden, Lars, som havde en dunk stående. Jeg får det sjældent gjort og min kæde lød virkelig rusten og det føltes meget hårdere at træde. Nu er den smurt og den føles bedre og mere smoothe at køre på. Så nu vil jeg selv lige få anskaffet mig lidt olie til fremtiden. En idé kunne jo virkelig også være at lave lokale cykelreparationsværksteder. Der er jo virkelig mange, der har lader og lignende (=masser af plads) og det kunne også foranledige flere til at cykle til arbejde, hvis der var et fællesskab omkring det. Og i forvejen er der en rekreativ mountainbikeklub i landsbyen, så der er måske basis for det.

Mødet med lokale: Jeg har mødt fire forskellige søde lokale mennesker indtil videre, som jeg formentlig ikke ville have mødt. Ib fra TS møder jeg indimellem, men de andre ville jeg jo aldrig have mødt. Tak for det!

En frokost: Jeg vandt et væddemål med mine kollega Lasse på Thy Event, som jeg lige har spist for en time siden. ‘Væddemålet’ var, om han troede jeg kunne få et lift inden for 8 min. Det fik jeg onsdag eftermiddag efter 3 minutter, da jeg stillede mig op i buslommen lige uden for Thy Event på hovedvejen og kom op med Anders, som var smed og tømrer og arbejdede i Thisted men vidst boede i Aalborg, som kørte ruten dagligt. Hvis det tog længere tid end 8 minutter at fange et lift, skulle jeg bage boller til hele personalet her på stedet. Det gjorde jeg så alligevel, som de fik i deres formiddagspause her i dag.

At gå: Jeg måtte også gå lidt her til morgen, da det handler om, at finde det sted, hvor der er flest bilister. Derfor går jeg fra bopælen 200 meter fra havet op gennem landsbyen og til starten af skoven, så jeg forøger mine chancer for at fange flest mulige biler, som kommer fra sidevejene med huse og sommerhuse og ikke mindst Havvejen, hvor der er god trafik fra. Jeg stod lige her ved skiltet og fangede lifter med Ib i dag:

Tilbage til hovedsiden: Testforsøg: Spar CO2 i hverdagstransporten

 

 

 

Herunder er Anders og jeg: