Fra Vester Thorup kom jeg op og køre med den sødeste person, som kørte i sin firmabil. Der var (kun)plads til en enkelt ekstra passager, da den var på gule plader. Fint nok. Der var plads til mig. Det var en kort tur og meget hjertelig. Snakken kørte og jeg fortalte lidt om forsøget her, jeg havde gang i, med at forsøge at undgå at stige så meget ind i min egen bil alene. Derfor ville jeg  lige tage et billede af os i bilen for at dokumentere, så jeg kunne skrive et eller andet sjovt om mødet og inspirere flere til at gøre det samme, men så sagde han, at det går ikke lige med billedet. Og det er selvfølgelig helt i orden, at folk ikke har lyst til det. Grunden var, at han faktisk ikke måtte tage blaffere eller andre med i sin firmabil, så han bedrev lige lidt civil ulydighed i arbejdstiden. Og det er der jo vildt mange, der gør så. Åbenbart. Jeg har været oppe med utallige firmabiler og også enkelte lastbiler, men det sker ikke så tit. Jeg har været oppe med ambulancer, hvor der har ligget syge og måske døde mennesker bagi (jeg fandt aldrig ud af, hvem der lå bagi). Været oppe med en renovationsarbejder på sin skralderute i et sommerhusområde. Med naturvejledere på tur. Med landmænd på ladet af deres traktor (formentlig også ulovligt i sig selv) og jeg var lige ved at bruge ordet tusindvis af sælgere, som kører spandevis af distancer rundt i landet alene hver dag. For det er virkelig mange sælgere, som giver lifts – især i hverdagen – og det er sgi altid hyggelige og snakkesalige typer, der mangler lidt selskab på deres aleneture rundt omkring. Så mange tak for det.

Ham her sagde, at når han kører i firmabil måtte man egentlig ikke samle op, da det kun beregnet til varetransport og ikke persontransport, og at han kunne risikere at få en bøde for at gøre det her, derfor skulle det ikke dokumenteres. Helt forståeligt og stor tak for at du hjælper mig og andre blaffere, men er det ikke helt åndsvagt? For lastbiler er det vidst et forsikringsspørgsmål, som gør, at de egentlig ikke må samle op, men jeg ved det ikke, så hvis du ved mere om, hvorfor, så del endelig din viden eller erfaring. Også gerne tips til, hvordan det kunne ændres, hvis det overhovedet burde ændres?

Forestil jer, hvor mange firmabiler, der kører rundt, som havde plads til én mere? Det er jo vanvittigt transportspild. Jeg synes, der er mange små regler, der står i vejen for den grønne omstilling og i dette tilfælde utallige skønne møder og samtaler mellem fremmede mennesker i bilen. Og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at alle reglerne er lavet af en grund. Måske fordi der er nogen, der har kørt privat kørsel i bilerne, mens man kører på arbejde. Og der er sikkert nogen, der er kommet galt afsted ved at tage et medmenneske med i bilen, og så er der opstået en eller anden disputs om forsikring eller hvordan så noget skulle forhindres i fremtiden. Det er forståeligt nok, at politikere gerne vil lave regler for at beskytte os borgere, men spørgsmålet er, hvad reglerne bunder i. Bunder de i frygt, sikkerhedshensyn eller noget tredje, som umuliggør fx samkørsel? Hvad forhindrer reglerne af indirekte positive følgevirkninger. Fx af samtaler og opsamlinger og nedsat CO2. Jeg kunne sagtens tage min egen bil til arbejde hver dag. En hurtig udregning på min nuværende situation: Hvis jeg måske arbejder 40 uger om året (det gør jeg nok ikke :-)), og kører 5 dage om ugen de 26 km frem og tilbage, så vil jeg årligt spare 5.200 km i egen bil. Der er så mange regler og ja jeg kunne da blive slået ihjel ved at sidde og ikke mindst falde af laddet af den traktor dér, men det var satme da en fed oplevelse og mine fingre sidder da stadig og taster på det her tastatur, så jeg er da spritlevende og måske lidt ekstra levende af at have siddet på netop det lad dér. Eller at have lært noget nyt om de utallige folk, som arbejder alle mulige spændende steder. Så sent som i går skrev min gode veninde Ida, at hun ville prøve at bruge blafferi, som jobsøgningsstrategi, da der jo er så mange sjove mennesker, og potentielt opgave- og arbejdsgivere i vejkantsdanmark.

2 spørgsmål:
– Giver det mening at prøve at ændre de regler for vare-/persontransport samt forsikringselementet?
– Jeg ved ikke engang, hvor jeg skal starte her, for det handler jo om, at nye regler ofte er velbegrundede og frygtbaserede, men hvornår er nok nok nok?

DBH fra Carsten Theede, carsten@blaffernationen.dk

Tilbage til hovedsiden for forsøget