Brug blafferbilerne som alternativt undervisningslokale og læringsrum

– er fremtidens bæredygtige transport social?

Rejs til Danmarks og de personlige grænser gennem tematiske og klimavenlige studieture

Vi designer forløb, hvor blafferi bruges som hands on-metode og helt unikt læringsrum til almen og bæredygtig dannelse og til alverdens undersøgelser: Fx til at møde mangfoldigheden i Vejkantsdanmark, til at rykke grænser og som et fitnesscenter for tillidstræning. Til at teste bæredygtige transport- og klimavenlige rejseløsninger osv. Vi kan skræddersye til det meste I har gang i.
Tænk fx forløbet ind i litteratur- og kunstundervisningen. Som udgangspunkt for journalistisk formidling. Som rejseforberedende forløb og til at lære Danmark & danskerne at kende eller som en del af arbejdet med FNs Verdensmål, grøn omstilling, iværksætteri og den generelle dagsorden om bæredygtighed og klima. 
Giv eleverne eller de ansatte en anderledes oplevelse. Vi skræddersyer forløb og events som fx foredrag, 1-3 dages workshops, hele temauger eller længere undervisningsforløb. Se eksempler herunder. Vi kan overtage eleverne, hvis lærerkollegiet skal på kursus, eller også arrangere en alternativ teambuildingoplevelse til personaledagen for lærere og ansatte.
Vi plejer også at skræddersye projektsider her på Blaffernationen.dk til samarbejdet, så elevernes historier bliver ‘publiceret’ og projektet bliver eksponeret og samlet et tilgængeligt sted. Ofte lykkedes det os også at skaffe pressedækning i forskellige (lokal)medier.
Se masse eksempler herunder på TV-indslag, udtalelser, evalueringer, videoer, referencer, forslag til temaer og elevernes forskellige reportager:

Temauge om kunst og danske værdier gennem blafferi med Rødding Højskole:

Vi brugte Danmarkskanonen som ramme for at undersøge danske værdier, hvorefter eleverne lavede en kunstnerisk genfortolkning gennem fysiske værker, som blev udstillet på Vejen Kunstmuseum med fernisering sidst i temaugen. 

Klimavenlig studietur med Jyderup Højskole:

Som en del af Jyderup Højskole studietur til Nordjylland arrangerede vi Nordjylland Rundt på Tomlen. Det var et 2-3 dages forløb, hvor de kom rundt i Thy, Han Herred og Vendsyssel og lærte Nordjylland at kende på en alternativ måde ved at møde de lokale i blafferbilerne og efterfølgende skrive reportager om de møder.

Eksempler på, hvad vi kan lave sammen:

  • Danmark Rundt på Tomlen: den klassiske lokale og klimavenlig studietur

    Danmark Rundt på Tomlen er et spilkoncept og en slags ferie forklædt som konkurrence. Live-versionen af retrobrætspillet Danmarksspillet, hvor man rykker sin brik rundt i dronningeriget på jagt efter destinationer og svar på spørgsmål. I Danmark Rundt på Tomlen rykker eleverne selv i grupper rundt i egnen.
    Helt konkret tager de i hold på blaffertur i en lokal egn eller region (fx Fyn, Nordjylland eller Sønderjylland) og undersøger mangfoldigheden af både landskabet og danskere og andre gæster i egnen. Der er geografiske opgaver samt løbende opgaver designet til at møde fremmede og komme på afveje og teste gæstfrihed og ikke mindst lære en lokal egn af Danmark at kende via de lokales fortællinger. Transport og overnatning må de ikke betale for, så tillid, nysgerrighed og kreativitet er gruppernes vigtigste rejsepartner.
    Spilkonceptet plejer at være 2-3 dage med prep-workshop før + grundig brief samt opsamlende opgave eller fortællecafé efterfølgende, men lad os snakke om, hvad der giver mening hos jer. 

  • Rejseforberedende foredrag eller workshop: Inspiration forud for studietur

    At rejse handler ikke (nødvendigvis og udelukkende) om at komme til fjerne egne af kloden. Det handler også og især om ens blik på verden og ens indstilling, når man rejser. Om det er til Påskeøerne eller til Padborg er underordnet. Det handler om at lære at se det ukendte i det velkendte, om at være nysgerrig på verden og menneskene i den. Om at kunne åbne verden op med forskellige redskaber til at være i den mere nysgerrigt og tillidsfuldt, og ikke mindst at se det eksotiske i det hjemlige. Måske er Padborg mere eksotisk end Påskeøerne?
    Vi kan holde inspirationsforedrag inden afrejse, som forbereder eleverne på at møde verden med mod og udsyn med metoder og vinkler fra litteraturens verden, fra filosofien, antropologien og fra turismeforskningen.

  • Temauger eller forløb: Fx kunstnerisk genfortolkning af Danmarkskanonen

    På Rødding Højskole kørte vi en temauge, hvor eleverne undersøgte værdierne fra den tidligere Kulturminister Bertel Haarders Danmarkskanon. Det var værdier som hygge, tillid, velfærdsstat, den kristne kulturarv, det danske sprog osv.  Forud for blafferturen afholdte vi workshop om Danmarkskanonen og danske værdier, hvorefter eleverne blev sendt ud i Danmark for at undersøge, hvor i landet man helt specifikt skal tage hen for finde værdierne i praksis. Ved hjemkomst brugte de et par dage på at lave kunstneriske installationer og skulpturer om værdierne, som blev udstillet på Vejen Kunstmuseum, og hvor ugen blev afsluttet og fejret med fernisering på selvsamme.
    Det kunne også være at lave dataindsamling på en specifik blafferstrækning, som vi gjorde med Silkeborg Højskole. Eller bygge kunstneriske blafferstoppestedsskulpturer af affaldstræ, som blev placeret ved havne ved småøer, som vi gjorde med Roskilde Festival Højskole eller arrangere en valgdebat om flygtninge optil folketingsvalget 2019 på baggrund af indsigter fra lokal blaffertur, som vi gjorde med Brenderup Højskole.

  • Få jeres eget blafferstoppested: på matriklen, i landsbyen eller i skolens egn og i samarbejde med kommunen

    Det kunne være i et fag om bæredygtighed, civilsamfund, grønt iværksætteri, grøn eller social innovation, FNs Verdensmål eller i et forløb / temauge om selvsamme temaer. Her kunne eleverne være primus motor i et udviklingsprojekt, om at få opsat rigtige blafferstoppesteder i landsbyen/området, hvor skolen befinder sig eller på selve matriklen, hvis det giver mening. Kommunen skal også inddrages og landsbyen også gerne, hvis det skal virke i praksis. Holdet kunne fx teste strækninger, vurdere placeringer, søge tilladelser, lave prototyper, teste dem og præsentere for lokale politikere, ressourcepersoner og lokale ildsjæle. Alt afhængigt af tidsomfanget kan der etableres kunstneriske og/eller officielle blafferstoppesteder, som eleverne selv har sørget for, og vi kunne fejre indvielsen, med en sprælsk kampagne, som eleverne har konceptudviklet. Her kunne lokale politikere og medier joine og skabe positiv omtale om projektet.

Hvad siger eleverne?

Esther og Carl fra Designhøjskolen i Højer fortæller om deres oplevelser på et 3 dages forløb om og med blafferi og om hvad de fik ud af det:
Hvad får eleverne ud af blaffe og bruge blafferi som dannelsesmetode? Det var spørgsmålet efter en 3-dages workshop på Designhøjskolen Højer:
Indsigter fra elever fra Dronninglund Gymnasium, som var Nordjylland Rundt på Tomlen. De blev spurgt om indsigter på 3 niveauer: individ, fællesskab og eksistentielt. 

Hvad siger lærerne og forstanderne?

Amy Jean, Forstander på Designhøjskolen i Højer om en 3-dages workshop:
Kommentar efter foredrag fra Michael Sørensen, Sportsleder på Oure Højskole:
Kommentar efter foredrag fra højskolelærer Jan Lundum fra Silkeborg Højskole:

Faglige tematikker, som forløbene passer godt i:

  • Tillid og sammenhængskraft

    Den danske højtbesungne tillid er noget, der skal værnes om, men det er også noget, der skal trænes. Men hvordan møder vi vores medmennesker mere fordomsfrit og nysgerrigt? Hvordan lærer vi at have tillid til mennesket og ikke blot teknologien, som forbinder mennesker? Hvor møder vi mennesker, der ikke ligner os selv, og hvordan slipper vi ud af de sociale mediers ekkokamre og møder dem vi på overfladen er uenige med, men som vi alligevel har en masse til fælles med? Det ligger os meget på sinde både at undersøge, debattere og udbrede tillid til hele Danmarks befolkning og ikke mindst bruge blafferi som et fitnesscenter for tillidstræning. Det er vidt udbredt, at vi skal træne vores krop for at holde os sunde og i form, men det er knap så udbredt at skulle træne og vedligeholde vores tillid, som er fundamentet for velfærdsstaten. Vores tilgang er, at tillid skal skabes, opretholdes og nogle gange genopretholdes, selvom der måske er et tillidsfuldt fundament et sted. Men det er jo en diskussion, vi kan tage derude.

    Vi elsker også at komme rundt og møde alle de lokale guides rundt omkring i landet og høre historierne de har at fortælle. Både fra hverdagen i egnen men også de personlige fortællinger fra deres eget liv. Her oplever vi både, hvor forskellige vi er på tværs af landet, men også hvad der binder os sammen, for er der sammenhængskraft eller er Danmark delt i to, tre eller flere dele?

  • Klimavenlig turisme og rejseri: Eventyrlyst & kontroltab. Udsyn & forundringsparathed

    Når man er ude på tomlen, er man på eventyr. Man aner ikke, hvem man kommer op med, hvornår man kommer op eller i princippet om man kommer op. Det kræver et særligt mindset at benytte tomlen som rejseform. Man er åben for at komme på afveje, for at se verden med nye øjne og møde ethvert menneske med en frisk portion nysgerrighed. Eventyrlysten skaber glæde i vores hverdag, også når vi ikke blaffer, og det forundringsparate blik åbner verden.
    Vi er overbeviste om, at vi som samfund og som mennesker kan lære noget af dette mindset. Rejseformen er et kontroltab uden lige i et mere og mere kontrollerende, registrerende og curlinglignende samfund. Hvad sker der når vi smider kontrollen uden at vide, om vi kommer op og frem?

  • Bæredygtig transport og CO2-neutral mobilitet: Spontan samkørsel + ressourcebrug

    Blaffernationen arbejder for at fylde bilerne mere op og eksperimentere med en mere intelligent brug af ressourcerne i Vejkantsdanmark. Der er 1,08 eller 1,14 personer i bilen i gennemsnit alt afhængigt af tidspunkt på dagen og det kan vi gøre bedre. Blafferi er ikke udelukkende løsningen, men den er opsigtsvækkende og spontan, og der er et potentiale. Blaffernationen forsøger at udbrede det positive ved at køre sammen samt at bygge alternative blafferstoppesteder rundt omkring i landet.

  • Social og grøn entreprenørskab: Innovation, kreativitet og intervention

    Blaffernationen er et projekt, der er startet med en passion og et velfærdsaktivistisk mindset. Det er startet med lysten til at gøre en forskel og have det pissesjovt samtidig. Det har handlet om at vandre i blinde og være i proces, om at lave eksperimenter med blafferi og iværksætte projekter uden at vide, hvor de ender. Det har handlet om at være modig, om at være nysgerrig, om at banke panden mod muren og bruge kreativiteten til at grave sig ud og frem. Det har handlet om at starte en landsdækkende bevægelse i fællesskab med så mange forskellige seje, dygtige og fandenivoldske mennesker, at inspirationen bulrer og undervejs også stoppe op; lære, reflektere, observere, hvad der virker og hvad der skal justeres på undervejs. Meget lig det at blaffe.


BÆREDYGTIG STUDIEREJSE I DANMARK MED FOKUS PÅ HANDLINGSORIENTERET GRØN OMSTILLING OG NATURFORSTÅELSE

Blaffernationen arrangerer lokale, autentiske og klimavenlige studieture i Danmarks måske mest eksotisk egn – Han Herred i Nordvestjylland – sammen med bæredygtighedsfunderede, kreative og lokale partnere.
Turene egner sig til højskoler, efterskoler, gymnasier og andre nysgerrige grupper med lyst til at blive klogere på natur, bæredygtighed, kunst og ikke mindst dem selv.