Tillid, nysgerrighed, mod og ressourcebevidsthed som tema i undervisningen?

skræddersyede foredrag. 1-2-3 dags workshop eller hele temauger med blafferi som hands on-metode og et helt unikt læringsrum.

Brug blafferbilerne som alternativt undervisningslokale.
Vi designer forløb, hvor blafferi bruges som metode eller middel til undersøgelser eller udforskning. at møde mangfoldigheden i Vejkantsdanmark, til almen dannelse, til at rykke grænser og som et fitnesscenter for tillidstræning. Tænk forløbet ind i litteratur- og kunstundervisningen. Som udgangspunkt for journalistiske formidling. Som rejseforberedende, til at lære Danmark & danskerne at kende eller som en del af arbejdet med FNs Verdensmål. 
Giv eleverne eller de ansatte en anderledes oplevelse. Vi skræddersyer forløb og events som fx foredrag, 1-3 dages workshops, hele temauger eller længere undervisningsforløb.
Vi kan overtage eleverne, hvis lærerkollegiet skal på kursus, eller arrangere en alternativ teambuildingoplevelse for lærere og ansatte.
Se udtalelser, evalueringer, videoer, referencer og eksempler på temaer lidt nede på siden.
På Rødding Højskole brugte vi Danmarkskanonen som ramme for at undersøge danske værdier, hvorefter eleverne lavede en kunstnerisk genfortolkning gennem fysiske værker, som blev udstillet på Vejen Kunstmuseum med fernisering sidst i temaugen. 

Eksempler på forløb og temauger:

  • Rejseforberedende foredrag eller forløb

    At rejse handler ikke (nødvendigvis og udelukkende) om at komme til fjerne egne af kloden. Det handler også og især om ens blik på verden og ens indstilling, når man rejser. Om det er til Påskeøerne eller til Padborg er underordnet. Det handler om at lære at se det ukendte i det velkendte, om at være nysgerrig på verden og menneskene i den. Om at kunne åbne verden op med forskellige redskaber til at være mere tilstede.
    Vi holder inspirationsforedrag inden afrejse, som forbereder eleverne på at møde verden med mod og udsyn med metoder og vinkler fra litteraturens verden, fra filosofien, antropologien og fra turismeforskningen.
    Vi designer også kortere forløb (fra 4 timer og optil 5 dage), hvor eleverne får hands on erfaring fra en blaffertur i lokalområdet eller i hele Danmark.

  • Kunstnerisk genfortolkning af Danmarkskanonen

    Eleverne undersøger værdierne fra Bertel Haarders Danmarkskanonen, såsom hygge, tillid, velfærdsstat, kristne kulturarv. Eleverne bliver sendt ud i Danmark for at undersøge, hvor i landet værdierne findes. Alt afhængigt af kontekst afsluttes ugen med en alternativ formidling af værdierme, som eleverne selv står for.

  • Blafferstoppesteder i skolens egn eller kommune

    Fx i et fag om bæredygtighed arbejder eleverne med, hvordan de kan få opsat rigtige blafferstoppesteder i kommunen eller byen, hvor skolen ligger. Elever tester strækninger, vurderer, søger tilladelser, laver prototyper, tester dem og præsenterer for lokale politikere og ressourcepersoner. Alt afhængigt af tidsomfanget kan der etableres kunstneriske og/eller officielle blafferstoppesteder, som eleverne selv har sørget for.

  • Design af konkurrencer med blafferi som metode

    Vi plejer at kunne finde en relevant tematik til lidt af hvert. Vi kan designe en alternativ tur rundt i landet for lærere, elever og eller ansatte, som vi garanterer de vil huske langt ind i fremtiden. Det kunne være teambuilding, kunstproduktion, social og grønt iværksætteri eller turisme med fokus på Danmark fra nye vinkler. Lad os finde en vinkel, der passer jer.

 

 

Hvad får eleverne ud af blaffe og bruge blafferi som dannelsesmetode? Det var spørgsmålet efter en 3-dages workshop på Designhøjskolen Højer:

Referencer

Amy Jean, Forstander på Designhøjskolen i Højer om en 3-dages workshop:
Kommentar efter foredrag fra Michael Sørensen, Sportsleder på Oure Højskole:
Kommentar efter foredrag fra højskolelærer Jan Lundum fra Silkeborg Højskole:

Tematisk ramme:

  • Tillid og sammenhængskraft

    Den danske højtbesungne tillid er noget der skal værnes om, men det er også noget, der skal trænes. Men hvordan møder vi vores medmennesker mere fordomsfrit og nysgerrig? Hvordan lærer vi at have tillid til mennesket og ikke blot teknologien, som forbinder mennesker? Hvor møder vi mennesker, der ikke ligner os selv og hvordan slipper vi ud af de sociale mediers ekkokamre og møder dem vi på overfladen er uenige med, men som vi alligevel har en masse til fælles med? Det ligger os meget på sinde både at undersøge, debattere og udbrede tillid til hele Danmarks befolkning og ikke mindst bruge blafferi som det fitnesscenter for tillidstræning.
    Vi elsker også at komme rundt og møde alle de lokale guides rundt omkring i landet og høre historierne de har at fortælle. Både fra hverdagen i egnen men også de personlige fortællinger fra deres eget liv. Her oplever vi både, hvor forskellige vi er på tværs af landet, men også hvad der binder os sammen, for er der sammenhængskraft eller er Danmark delt i to, tre eller flere dele?

  • Eventyrlyst og forundringsparathed: Turisme og rejseri

    Når man er ude på tomlen er man på eventyr. Man aner ikke, hvem man kommer op med, hvornår man kommer op eller i princippet om man kommer op. Det kræver et særligt mindset at benytte tomlen som rejseform. Man er åben for at komme på afveje, for at se verden med nye øjne og møde ethvert mennesker med en frisk portion nysgerrighed. Eventyrlysten skaber glæde i vores hverdag, også når vi ikke blaffer, og det forundringsparate blik åbner verden.
    Vi er overbeviste om vi som samfund og som mennesker kan lære noget af dette mindset. Rejseformen er et kontroltab uden lige i et mere og mere kontrollerende, registrerende og curlinglignende samfund. Hvad sker der når vi smider kontrollen uden at vide om vi kommer frem?
    Brug os som et rejseforberedende indsnit / intervention, så eleverne bliver klar på at møde verden med nysgerrighed, respekt og tillid.

  • Mobilitet og bæredygtig transport: Spontan samkørsel og ressourcebrug

    Blaffernationen arbejder for at fylde bilerne mere op og eksperimentere med en mere intelligent brug af ressourcerne i Vejkantsdanmark. Der er 1,08 eller 1,14 personer i bilen i gennemsnit alt afhængigt af tidspunkt på dagen og det kan vi gøre bedre. Blafferi er ikke udelukkende løsningen, men den er opsigtsvækkende og spontan, og der er et potentiale. Blaffernationen forsøger at udbrede det positive ved at køre sammen samt at bygge alternative blafferstoppesteder rundt omkring i landet. Vi vil ikke lave organiseret samkørsel, da det påvirker spontaniteten og det eventyrlystne. Blafferi er det vilde alternativ, og det har vi en masse holdninger om, som vi gerne vil sætte til debat.

  • Social og grøn entreprenørskab: Innovation, kreativitet og intervention

    Blaffernationen er en bevægelse, der er startet med en passion og et velfærdsaktivistisk mindset. Det er startet med lysten til at gøre en forskel og have det pissesjovt samtidig. Det har handlet om at vandre i blinde og være i proces, om at lave eksperimenter med blafferi og iværksætte projekter uden at vide, hvor de ender. Det har handlet om at være modig, om at være nysgerrig, om at banke panden mod muren og bruge kreativiteten til at grave sig ud og frem. Det handler om at starte en landsdækkende bevægelse i fællesskab med så mange forskellige seje, dygtige og fandenivoldske mennesker, at inspirationen bulrer og underves også stoppe op; lære, registrere, observere, hvad der virker og hvad der skal justeres på undervejs. Meget lig det at blaffe.

 

 

Esther og Carl fra Designhøjskolen i Højer fortæller om deres oplevelser på et 3 dages forløb om og med blafferi og om hvad de fik ud af det:

Indslag i TV2 Nyhederne om etablering af blafferstoppesteder i København og forløbet på Rødding Højskole:

 

Julie Hansen fra Gerlev Højskole skrev den her historie efter en blafferkonkurrence mellem alle højskoler, hvor Grundtvig var med i bagagen.
TV2 Lorry og Søndagsmagasinet med på blaffertur til havet og til 87-årige Erland Rønnegarts sommerhus i Liseleje: